Chiang Mai en voorbereidingen vervolg - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mark Maton - WaarBenJij.nu Chiang Mai en voorbereidingen vervolg - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mark Maton - WaarBenJij.nu

Chiang Mai en voorbereidingen vervolg

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

18 April 2014 | Thailand, Chiang Mai

Het is al weer enige tijd geleden dat ik iets van me heb laten horen.. het mocht dus weer tijd worden voor een nieuwe update. Bij deze. Hij wordt alleen iets anders omdat ik hier en daar al wat mensen heb leren kennen die hebben gezegd dat ze mn blog ook willen volgen. Er komt dus een enigsinds gedetaileerd Nederlands verhaal en een grof engels verhaal.

At the bottom of the blog you can find the English version, it is a bit smaller than the Dutch one becouse that one is huge!

Laat ik maar beginnen met mijn indruk van Chiang mai. Het is een kleine rustige stad waar iedereen gewoon z'n eigen ding doet. Overal zijn altijd mensen bezig met van alles en nog wat. De ene staat het 'streetfood' voor te bereiden en de andere is bezig om een motor te repareren. Het ding wat me wel gelijk al opviel was dat je overal garages ziet en dan niet de ene waar je parkeert maar die waar je je auto laat maken. Er zijn er heel veel en allemaal verspreid over de stad. In Chiang mai heb ik eigenlijk tot nu toe, de dag voor vertrek, nog niets gedaan. Lekker rustig aan. 3 avonden op stap geweest maar verder vooral geslapen en op zoek geweest naar eten.

Totdat... het Songkran begon. Voor de mensen die ik verder niet via Skype o.i.d. heb gesproken zal ik even uitleggen wat dit is. Songkran is het Thais Nieuwjaar. Het wordt, net als bij ons, natuurlijk door het hele land gevierd alleen is het in Chiang mai net iets uitgebreider dan in de rest van Thailand. In Bangkok wordt het volgens mij 2 of 3 dagen geviert met vuurwerk en bepaalde zones waar watergevechten worden gehouden. In Chiang mai wordt het 5 dagen geviert en is het vooral één groot watergevecht. 5(!!) Dagen lang. Het is bijna niet te omschrijven wat je allemaal om je heen ziet maar ik ga een poging doen. Overal rijden pick-ups met mensen achter in. Tussen hen in staat altijd een olievat of een andere grote bak met water erin en meestal ook een groot blok ijs. Deze mensen rijden dan langs de gracht rond de stad. Of nouja ze doen een poging tot want het is een gigsntische file rond het hele oude centrum van Chiang mai. Naast de pick-ups heb je ook een heleboel tonnen/vaten met water langs de weg staan en overal kun je emmers of waterpistolen kopen. Iedereen heeft wel iets om iemand anders nat te maken. Het mikken is dan ook op de mensen die er het droogst uit zien of die verscholen in de menigte lopen. Het idee hierachter is trouwens om alle slechte dingen van het afgelopen jaar van iedereen af te wassen zodat je met een schone lijn het nieuwe jaar in kan. Best wel logisch eigenlijk maar als wij dat thuis zouden doen dan zouden er flink wat mensen doodvriezen denk ik. Ik weet zeker dat ik niet het gevoel over kan brengen maar dan moeten jullie eigenlijk maar gewoon zelf een keer rond deze periode naar thwiland gaan.. het is GEWELDIG!

Eer gister is een dag die veel heeft veranderd in mn planning. Ik had het plan om na songkran een week te spenderen aan Chiang rai en Pai. Pa is een regio ten noordwesten van Chiang mai. Na deze week zou ik terugkeren naar Bangkok om te vliegen naar Hanoi,Vietnam. Dan van Noord naar Zuid Vietnam. Daarna door Cambodja terug naar Thailand om naar huis te vliegen. Maar, er is het een en ander veranderd in mn planning. We hebben vandaag na lang zoeken uiteindelijk een bedrijfje kunnen vinden waar Billy en ik een motor wilde huren. Het is niet moeilijk om een bedrijf te vinden die motoren verhuurt maar deze zien er meestal heel slecht uit of zijn, naar ons idee, veel te duur. Maar vandaag is het gelukt. We hebben een Honda wave125 ( die is van mij) en een Honda dream125 (die is van Billy) voor 2 weken weten te huren voor een totaal prijs van 2000 baht p.p. dat is ondeveer €45 (volgens mij). De komende 2 weken gaan we een tocht maken door Noord Thailand, en dat op eigen navigatie. Enkele stops die in het globale plan zijn opgenomen zijn Chiang rai en Pa, gewoon eigenlijk om daar even een kijkje te nemen. Waar we verder naartoe gaan is nog de vraag, het ligt eraan hoeveel we op een dag willen rijden.

De eerste kilometers zijn al wel gereden met de motoren. We zijn vandaag in de stad bij enkele plekken geweest en zijn voor de zonsondergang naar een best ten westen van Chiang mai geweest. We wilde eigenlijk naar een tempel op de top van een berg waar je goed uitzicht hebt over de hele stad maar uiteindelijk zijn we net iets daarvoor gestopt om van het uitzicht te genieten en terug te keren naar het hostel.

Morgen gaat dus het echte avontuur beginnen.. geen idee waar we eindigen, hopelijk op mooie plekjes waar nog niet zo veel mensen zijn geweest zodat ik bijzondere foto's mee naar huis kan nemen. Ik ga me nu even storten op het Engelse deel van deze blog .. eens kijken of ik daar een beetje uit kan komen, ik denk dat dat wel goed komt.

So, now on English. Let see if I can make this a story you all can understand. Lets start with my first impression of Chiang Mai, it is a chilled down city. Less people than in Bangkok of course but the people here are nicer as well, except for my hosts in samsen skyline hostel ;) all day long you see people working on the streets, one is preparing the street food and one another is fixing a motorbike. I've been in Chiang Mai for more than a week now and I've done nothing at all. Just chilling and looking for food, except for de days of songkran. During this i have been walking around the city with my bucket filled with water to soak everyone that is passing me. But everyone that is passing me is soaking me as well. It was songkran here for 5 days and i have enjoyed it every single day except for one. It was the fourth day that I was done with the water i just wanted to be dry for 1 day and it was so difficult to manage that but after all i did it!

The day before yesterday was an importent one when it comes to decisions. I had planned my trip but nothing was pinned down ( I guess you can say it like that) my plan was to leave Thailand next week, spend 4 weeks in Vietnam, 2 in Cambodia en then back to Thailand for one week, relax and go home. But then Billy had this awesome plan. Why don't we hire some motorbikes en plan a loop in northern Thailand for two weeks. I didn't need much time to figure out what i wanted so today we rented 2 bikes for 2 weeks and tomorrow we are leaving for our own motortrip through northern Thailand. GREAT! I can't wait till tomorrow! I am going to find some food again and see you soon!

Ik laat weer van me horen als ik iets te vertellen heb, of de volgende keer dat ik weer WI-FI heb.. tot dan! Mark

  • 18 April 2014 - 17:34

    Dennis:

    Schrijf voortaan je hele verhaal in het engels, scheelt!

  • 18 April 2014 - 17:55

    Steenbergen:

    Hoi Mark
    wat een geweldig avontuur. En heel leuk dat je een reis vriend heb dat maakt het wel leuker.
    hier gaat het allemaal goed.
    we hebben voorde tijd van het jaar mooi weer. natuurlijk niet zo als jullie, maar daar betaal je dan ook voor. doe Billie de groetjes .Geniet van deze tijd. Lieve groet en een knuffel. Opa en oma.

  • 18 April 2014 - 17:59

    Steenbergen:

    Mark blijf a.u.b. gewoon in het Nederlands schrijven en luister niet naar Dennis.

  • 18 April 2014 - 18:04

    Mark Maton:

    Daardoor doe ik allebei ;) maak je geen zorgen!!

  • 02 Mei 2014 - 17:23

    Steenbergen:

    Dag Mark ik heb gewoon zin om je te laten weten dat het hier vandaag koud is.
    En wil weten hoe het daar met je gaat.
    Ik blijf wel op de hoogte hoor Maar voor mij heeft het lang genoeg geduurd.
    Geniet van al het moois We gaan dinsdag kleding kopen voor de bruiloft. Dat is een hele klus, maar het komt goed . Krijgen we veel foto,s te zien? Heb je nog ander gezelschap nu Billy daar blijft?
    Lieve Mark groetjes van opa en een knuffel van mij. Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Eerste keer backpacken

voor zover de planning gemaakt is vertrek ik morgen ( maandag 31-03-2014) naar Parijs, hier stap ik over op het vliegtuig naar Bangkok. Vanuit Bangkok gaat het grote avontuur beginnen. Eerst wil ik richting Kanchanaburi. Dit is een plaats ten westen van Bangkok, bekend van ' The bridge over the river quai', hierna wil ik naar Ayutthaya. Vanuit hier ga ik richting Chiang mai, en Chiang rai. Na deze steden ga ik weer terug naar Bangkok om het vliegtuig te pakken naar Vietnam.

In Vietnam begin ik in Hanoi, nar hier enkele dagen gelopen te hebben ga ik een trektocht doen door Sapa, dit is een regio in het noord westen van Vietnam en is bekend door zijn bergen, kleine dorpjes en dalen met rijstterassen. Na Sapa keer ik terug naar Hanoi om de nacht trein naar Hue, Danang en Hoi An te nemen. Na deze steden komt er een twijfelpuntje. namelijk: Ga ik met de trein van stad naar stad totdat ik in Ho Chi Minh stad uit kom of pak ik rechtstreek de (nacht)trein. Dit is wel echt iets waar ik later op terug moet komen omdat ik nu nog niet weet hoe ik t.z.t. met m'n budget en tijd zit. Na Ho Chi Minh onveilig te hebben gemaakt vertrek ik naar Cambodja.

In Cambodja begin ik in Phnom Penh. Deze stad is naar horen zeggen een drukke chaotische stad. Na hier enkele dagen te hebben rond gehangen vertrek ik richting Siem Reap. Vanaf hier wil ik in enkele dagen de ankor tempels gaan ontdekken. Voor dat de landen van deze reis vast stonden, had ik al wel besloten dat ik de kant van Zuid-oost Azië op zou willen, en stond ook al gelijk vast dat de ankor tempels op m'n lijstje van activiteiten kwam te staan. Na de tempels vertrek ik richting de grens van Thailand.

Eenmaal weer terug in Thailand wil ik naar een eiland in de baai van Thailand. Dit eiland heet Ko Samet. Dit word het meest chille van m'n hele reis. Hier wil ik ongeveer een week blijven en dan lekker op m'n bedje in de zon en alles verwerken wat ik de afgelopen dagen/weken heb gezien. Na hier te hebben gelegen vertrek ik naar Bangkok om daar mn laatste paar nachten te verblijven zodat ik op tijd m'n vlucht terug kan pakken, en ook deze is via Parijs.

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2014

Cambodia

04 Mei 2014

Motortocht

18 April 2014

Chiang Mai en voorbereidingen vervolg

09 April 2014

laatste dagen bangkok

05 April 2014

het begint allemaal te wennen
Mark

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 4867

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Backpacken in Europa

31 Maart 2014 - 10 Juni 2014

Eerste keer backpacken

Landen bezocht: